Hyppää sisältöön

Palaute päivässä pitää veneväylät paremmassa kunnossa

Julkaistu 8.8.2017

Veneilijöiden ja muiden vesilläliikkujien palautteilla on suuri rooli veneväylien kunnossapidossa. Palautteen ansiosta erilaiset ongelmat tulevat nopeammin tietoon ja ne saadaan vikkelämmin korjattua. Samalla veneilijöiden turvallisuus paranee.

Mitä tehdä, jos veneväylältä on kadonnut viitta? Meriväylien kunnossapitoyksikön päällikkö Simo Kerkelän mukaan tällaisessa tilanteessa kannattaa suunnata Liikenneviraston verkkosivuille ja tehdä ilmoitus turvalaiteviasta.

”Käymme tarkistamassa väyliemme kaikki yli 25 000 turvalaitetta keväällä ennen veneilykauden alkua. Tästä huolimatta kaikki merimerkit eivät ole aina paikallaan ja siksi myös vikailmoituksia tarvitaan. Muun muassa myrskyt voivat irrottaa kelluvia turvalaitteita”, Kerkelä toteaa.

Suomen karikkoisilla vesillä turvalaitteilla on suuri merkitys veneilyn turvallisuuden kannalta. Kerkelä sanoo, että ilman palautetta osa merimerkkien puutteista huomattaisiin paljon myöhemmin – joskus turvallisen veneilyn kannalta liian myöhään.

”Vikojen ilmoittaminen on suuri palvelus kanssaveneilijöille. Palautteen avulla saamme tietoon ongelmapaikat ja pystymme korjaamaan viat monesti ennen kuin mitään vakavaa sattuu.”

Palautteet ja uusi teknologia veneilijän apuna

Turvalaitteiden vikailmoitussivua voi käyttää vikojen ilmoittamisen lisäksi myös reittisuunnittelun tukena. Sivulla näkyvät ihmisten ilmoittamat turvalaiteviat.

”Jos olisit veneilemässä esimerkiksi Helsingistä Hankoon, voisit katsoa sivulta ennakkoon, puuttuuko reitin varrelta mahdollisesti viittoja. Tällaista tietoa ei esimerkiksi plottereista saa”, Kerkelä vinkkaa. Jos yhteydet veneessä pelaavat, tarkistus onnistuu myös matkan aikana.

Vikailmoitussivu on ollut käytössä nyt yhden vuoden ja sitä parannellaan palautetta kuunnellen. Sivun kautta veneilijät lähettävät kuukausittain kymmeniä palautteita. Suunnitteilla on myös vikailmoitusten mobiilisovellus.

”Asiakkaita varten me näitä hommia tehdään. On kaikkien etu, että viat tulevat nopeasti esille”, Kerkelä huomauttaa.

Uusi teknologia on muutenkin vahvasti läsnä vesiväylien kunnossapidossa. Liikennevirasto kehittää yhteistyökumppaninsa kanssa esimerkiksi väyläviittaa, joka lähettää tietoa sijainnistaan. Jos tällainen viitta katoaa tai siirtyy paikaltaan, kunnossapito saa siitä heti tiedon.

”Mietimme, miten uusi teknologia ja uudet palvelut voivat helpottaa veneilijöiden elämää. Yksi uusista palveluistamme on verkkosivu, johon on merkitty vesiliikenteen kielto- ja rajoitusalueet”, Kerkelä mainitsee.

Lisätietoa

Vesiväylien palautteita ja vikailmoituksia voi lähettää osoitteessa http://www.liikennevirasto.fi/vesivaylat/turvalaitteet/vikailmoituslomake. Sivu toimii myös mobiililaitteilla.

Vesiliikenteen kielto- ja rajoitusalueisiin voi tutustua osoitteessa http://www.liikennevirasto.fi/vesivaylat/rajoitusalueet

Simo Kerkelä,
Meriväylien kunnossapitoyksikön päällikkö,
Puh. 029 534 3354
etunimi.sukunimi(at)liikennevirasto.fi 


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta