Liikennevirasto oli mukana ohjausryhmässä ja rahoittamassa Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n tilaamaa selvitystä ”Kilpailutettujen bussiliikennesopimusten kannustavuuden kehittäminen”. Selvityksen taustalla on alan toimijoiden pyrkimys päästä pois ”sanktioiden kyttäys” – ajatusmallista ja kehittää toimintaa sellaiseksi, että tilaaja ja liikenteenharjoittaja tekevät aidosti yhteistyötä. Uudessa toimintamallissa kiinnitetään huomiota ja palkitaan hyvästä toiminnasta, eikä enää rangaista sanktioilla.
Selvityksessä erikokoisille kaupungeille ja toimijoille ehdotetaan monenmoisia toimenpidemalleja. Kaikille toimijoille suositellaan säännöllisten asiakastyytyväisyystutkimusten toteuttamista. Esimerkiksi kaupungeissa niitä voitaisiin käyttää bonuslaskelmien perusteena. Kaikille kaupungeille suositeltiin lisäksi jonkinasteista kysyntäkannustetta eli osa liikenteenharjoittajan tuloista muodostuisi matkustusmäärän mukaan. Näistä suosituksista Liikennevirasto on jo ottanut työn alle asiakastyytyväisyyskyselymallin laatimisen joukkoliikenneviranomaisten käyttöön. Tavoitteena on saada aikaiseksi sellainen asiakastyytyväisyyskysely, jota kaikki toimivaltaiset viranomaiset voisivat käyttää.
Lue selvitys täältä.