Hyppää sisältöön

Liikenteen ja liikkumisen palveluiden uudet innovaatiot esillä Slush Ultrahack 2016 -tapahtumassa

Julkaistu 1.12.2016

Mitä uusia palveluita liikenteeseen ja liikkumiseen on juuri nyt kehitteillä? Miten teknologian ja datan avulla voidaan ratkaista liikenteen haasteita? Näiden kysymysten äärellä oltiin Slush Ultrahack -tapahtumassa, joka järjestetiin 25.-27.11.2016 osana teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushia. Liikennevirasto osallistui myös Maritime Hack -kilpailuun tarjoamalla avointa dataa kilpailijoiden käyttöön.

Viikonlopun mittainen Slush Ultrahack 2016 -tapahtuma kokosi yhteen mm. ohjelmistokehittäjät ja -suunnittelijat sekä palvelumuotoilijat. Liikennevirasto oli viimevuotiseen tapaan jälleen mukana kuulemassa heidän ajatuksiaan uusista liikenteen ja liikkumisen palveluista.

Slush Ultrahack 2016 osoitti tänäkin vuonna, että uusien palveluideoiden takana on aktiivinen ja osaava kehittäjäyhteisö. Ultrahack ja vastaavat hackathon-tapahtumat mahdollistavat uusien innovaatioiden nousun ja samalla viranomaiset saavat tapahtumassa arvokasta palautetta avoimen datan tarjonnastaan ja uusista palveluideoista.

Vuoden 2016 Ultrahack oli jaettu eri haasteratoihin, joista liikenteeseen ja liikkumiseen ratkaisuja etsittiin Mobility as a Service (MaaS) -radalta, jossa Liikennevirasto oli mukana tuomaroimassa yhdessä HSL:n ja radan pääsponsori VR:n kanssa. Joillakin osallistujilla oli jo valmiina olemassa olevia palveluita, mutta moni lähti myös tyhjältä pöydältä keksimään uutta. MaaS-radalta Ultrahackiin esikarsintojen kautta oli valikoitunut 19 eri joukkuetta ja ideaa, joista 12 pääsi pitchaamaan ideaansa karsintaan tuomareiden ja muiden joukkueiden eteen.

Innovatiivisimmat ideat palkittiin

Tuomareiden keskuudessa tämän vuotista tasoa pidettiin korkeana. Lopulta Top 3 -joukkueiksi MaaS-radalta tuomarit äänestivät Mobility Profile, VR.connect ja City Bike Deposit -palvelut. Palveluiden takana olevat kolme joukkuetta pääsivät illan finaaleihin muiden ratojen kanssa mittelöimään paremmuudestaan. MaaS-radan voittajaksi nousi lopulta VR.connect, joka on eräänlainen business-Tinder ja LinkedIn -yhdistelmä junamatkustajille. Junamatkalla junalipun kautta voi luoda oman keskusteluprofiilin kiinnostuksenkohteillaan, ja löytää muita samanhenkisiä työmatkalaisia.

Toiseksi sijoittui City Bike Deposit, jossa yhdistyy ekologisempi ja kustannustehokkaampi tapa siirtää kaupunkipyöriä telineiltä toiselle. Kaupunkipyörän käyttäjiä palkitaan yhdellä eurolla, kun he palauttavat pyörän telineisiin, joissa niitä eniten juuri sillä hetkellä tarvitaan. Lisäksi palvelun kehittäjät ansaitsisivat 50 senttiä per pyörä. Tällä hetkellä pyörien siirto kuorma-autoilla maksaa arviolta yli kolme euroa per pyörä.

Kolmanneksi sijoittui Mobility Profile, joka luo matkustajalle personalisoidun liikkumisprofiilin: matkustaja voi tallentaa oman suosikkisijaintinsa sekä antaa sovellukselle oikeuden hallinnoida omia liikkumistietoja. Palvelu mahdollistaa tietojen siirron eri palvelujen välillä ja tarvittaessa tietojen poistamisen.

Liikenneviraston erikoistunnustus- ja mentorointipalkinto myönnettiin Stop 2.0 -palvelulle, joka mahdollistaa älypuhelimella bussin pysäytyksen. Palvelussa bussin voi pysäyttää älypuhelimella ja myös muistuttaa, milloin nousta pois kyydistä. Palvelu koettiin käyttäjälähtöiseksi, ja sen koettiin auttavan mm. liikunta- ja aistirajoitteisia sekä helpottavan myös muita bussienkäyttäjiä.

Lisäksi useat palvelut Ultrahack-tapahtuman muilla radoilla liittyivät suoraan tai epäsuorasti liikkujan valintoihin ja toivat kaupunkien sekä maaseudun ihmisten ääntä kuuluviin. Esimerkkeinä joukkoistetut pakettikuljetukset, etäterveydenhuolto, parhaiden juhlien sijainnit kartalla, kuljettajan terveydentilan seuranta tai Pint Please –palvelu, joka yhdistää reittisuosituksia käyttäjälle.

Maritime hack -kilpailusta oppeja avoimen datan hyödyntämiseen

Helsingissä järjestettiin 26.-27.11.2016 myös Maritime Hack -kilpailu, jonka tavoitteena oli löytää uusia ratkaisuja merenkulku- ja rahtiteollisuuden digitalisointiin ja automatisointiin. Liikennevirasto osallistui kilpailuun tarjoamalla avointa dataa kilpailijoiden käyttöön. Liikennevirasto kehittää jatkuvasti infraan ja liikenteeseen liittyvien tietovarantojen laatua uusien palveluiden ja automatisoidun liikenteen mahdollistamiseksi.

”Maritime Hack -kilpailun kaltaiset tilaisuudet ovat meille tärkeitä mahdollisuuksia päästä kuulemaan käyttäjien kokemuksia tietoaineistoistamme. Tietoaineistojen testaaminen ja käyttäjiltä saatu palaute auttavat meitä jalostamaan tietoaineistojamme”, sanoo meriliikenteen palveluiden kehittämisen –yksikön päällikkö Jouni Patrakka.

Avoimia innovaatiokilpailuja järjestävä Industryhack järjesti Maritime Hack –kilpailun yhteistyössä Helsingin kaupungin, Konecranesin ja Rolls Roycen kanssa.


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta