Hyppää sisältöön

Kehä I:n uusi parannusurakka käynnistyy maaliskuussa

Julkaistu 08.02.2016

Kehä I:n kehittämistyöt Espoon rajalta Hämeenlinnanväylälle käynnistyvät maaliskuun alkupuolella. Liikennevirasto on tänään tehnyt hankintapäätöksen rakennusurakan tilaamiseksi Graniittirakennus Kallio Oy:ltä. Hankkeen arvo on 19 miljoonaa euroa, ja sen rahoittajina ovat valtio ja Helsingin kaupunki yhdessä. Töiden on määrä valmistua loppuvuodesta 2017.

- Kyseessä on Suomen vilkkaimmin liikennöidyn väylän keskeinen kohta, johon hankkeella on iso myönteinen vaikutus, kertoo projektipäällikkö Jarmo Nirhamo Liikennevirastosta.

Toimenpiteitä tehdään yhtä aikaa kahdessa kohdassa: Espoon rajan ja Vihdintien välillä sekä Kantelettarentien ja Hämeenlinnanväylän eritasoliittymän alueella. Tieosuutta Espoon rajalta Vihdintielle parannetaan mm. lisäkaistoja rakentamalla ja siltoja levittämällä. Myös Kehältä Hämeenlinnanväylän pohjoissuuntaan johtavat rampit ja ikääntyneet sillat uusitaan.

Bussipysäkkejä parannetaan ja bussien liittymistä muuhun liikenteeseen sujuvoitetaan. Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden reittejä korjataan ja meluntorjuntaa tehostetaan.

 

Työmaata vaikea kiertää

Kehä I ruuhkautuu joka arkipäivä, sillä sitä pitkin kulkee lähes 100 000 autoa vuorokaudessa. Työmaa-aikana liikenne puuroutuu väistämättä entisestään. Työt Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien kohdilla ovat erityisen hankalia, koska nykyiset sillat peruskorjataan ja osittain uusitaan. Koko Kehän liikenne joudutaan näillä kohdin siirtämään töiden ajaksi kulkemaan yhden sillan kautta.

- Myös Vihdintien ja Hämeenlinnanväylän liikenne hidastunee rakennustöiden vuoksi. Huomaavaisen ajotavan merkitys on suuri. Jokainen kuljettaja voi omalla käytöksellään vaikuttaa liittymäkohtien sujuvuuteen, Jarmo Nirhamo muistuttaa.

Työmaa-aluetta ei oikein pääse kiertämään, oli sitten matkalla itä-länsisuunnassa Kehää pitkin tai pohjois-eteläsuunnassa Hämeenlinnanväylää tai Vihdintietä pitkin. Ratkaisevin apu onkin vaihtaa kulkemisajankohta aamu- ja iltaruuhkan ulkopuolelle.

Kimppakyytien suosiminen auttaa, samoin kuin autoilun vaihtaminen julkisiin kulkuneuvoihin. Elokuussa avautuva länsimetro tuo yhdessä lähistön monien juna-asemien kanssa jo monipuolisesti eri kulkuvaihtoehtoja automatkalle Kehä I:stä pitkin.

Samanaikaisesti käynnissä ovat Kehä I:n läntisen aloituskohdan eli Karhusaarentien mittavat muutostyöt. Alueelle rakennetaan mm. tunnelia. Kohteen toteuttavat Espoon kaupunki ja SRV Infra Oy. Näiden Keilaniemen töiden ensimmäinen vaihe kestää loppuvuoteen 2018.

 

Lisätietoja: www.liikennevirasto.fi/keha1
Liikennevirasto - Jarmo Nirhamo p. 0295 343596, [email protected]
Helsingin kaupungin rakennusvirasto - Jukka Tarkkala p. (09) 310 37302, [email protected]

Aineistopyynnöt: [email protected], viestintätoimisto AC-Sanafor

Liitteet

 

 

 

Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta